hrmarketing.cz

Proč už pracovní inzerát nestačí? Employer branding mění pravidla hry.

10. dubna, 2024

– hrmarketing.cz
– hrmarketing.cz

V současné době vrcholí přerod efektivního náboru. Dřív velmi dobře fungovaly kampaně založené na inzerátech typu Hledáme nové zaměstnance. Teď se ale čím dál víc hlásí o slovo employer branding, tedy budování značky zaměstnavatele ve smyslu dlouhodobé a systematické práce na hodnotách zaměstnavatele a jejich komunikace směrem k potenciálním zaměstnancům a jejich okolí.

Proč? Důvodů je hned několik. Mezi klíčové patří přetrvávající nízká nezaměstnanost a fakt, že řada firem už se budování značky zaměstnavatele intenzivně věnuje. Zaujmout zájemce o práci (navíc v ten správný okamžik) je tak čím dál těžší. Laťka je vysoko a troufám si tvrdit, že časem se bude posouvat ještě výš.

Proto vnímám jako nezbytné zařadit do činností HR hledání a prezentování specifických témat, se kterými jiné firmy nepracují nebo ani pracovat nemohou.

A tady začíná ta zajímavá a často náročná práce. Klienti přirozeně reagují otázkami: Jak najít to naše téma? Co když žádné nemáme, nejsme ničím výjimeční? Ve své dlouholeté praxi jsem se nesetkal s firmou, která by v tomto směru neměla co nabídnout nebo ukázat. Jen je někdy potřeba se hledáním tématu víc zabývat a věnovat procesu stejnou pečlivost jako produktu nebo službě.

Může se jednat o celou řadu oblastí od procesu výroby přes prostředí firmy a atmosféru v týmu až po sociální nebo environmentální hodnoty. Příkladem může být firma, která zpracovává hliník a která se v employer brandingu opírá o rozsah a možnosti recyklace svých výrobků.

Z vlastní zkušenosti doporučuji zaměřit se na opravdu individuální místa. Trh už je plný nabídek „stabilního zaměstnání“ a „dynamických kolektivů“, proto dnes mohou být konkurenceschopná jen témata, která jsou skutečně odlišující. Jinými slovy: Kdo bude v tomto směru dostatečně kreativní a flexibilní, vyhraje.

Proto neváhejte přemýšlet, objevovat a zkoumat. Možná budete muset opustit zajeté koleje, ale výsledek stojí za to.

Číst dále